V&D gaat opnieuw van start als webwinkel. Dat is althans het plan van Coolcat-eigenaar Ronald Kahn, die de merkrechten van de failliete warenhuisketen uit de boedel heeft gekocht.

V&D mag dan zijn omgevallen, de merknamen van de failliete warenhuisketen krijgen toch een tweede leven. Een samenwerkingsverband van winkelondernemers, waaronder Roland Kahn, heeft alle merkrechten, domeinnamen en andere intellectuele eigendomsrechten uit de boedel gekocht. Dat maakten de curatoren van V&D donderdag bekend.

Kahn is de man die eerder dit jaar V&D nog wilde doorstarten, maar hij kreeg zijn plannen uiteindelijk niet rond. De kopers zijn verenigd onder de naam Retail Ventures. Ook Kahns zakenpartner Jaco Scheffers en voormalig HEMA-topman Ronald van Zetten zijn onderdeel van de samenwerking.

Mogelijk kunnen consumenten binnenkort dus weer V&D-dekbedovertrekken en kleding van een V&D-huismerk als Soho aanschaffen. Ook bekende termen als ‘Prijzencircus’ zijn door de curatoren aan de ondernemers verkocht. De kopers zeggen zoveel mogelijk samen te werken met de vroegere leveranciers van V&D. Maar ze willen ook in zee gaan met nieuwe partijen.

Nieuwe V&D

Van Zetten krijgt de leiding over de nog op te starten webwinkel, compleet met een app en andere denkbare toepassingen. De ondernemers zeggen de site zo snel mogelijk “live” te willen hebben, maar hebben hun plannen nog niet volledig uitgewerkt.

"We zijn vol plannen om V&D weer een sterk en gezond merk van alle Nederlandse consumenten te maken. In eerste instantie online, maar op termijn wellicht ook weer in het Nederlandse straatbeeld", liet Van Zetten weten.

Financiële details van de overname van de merknamen worden voorlopig niet naar buiten gebracht.

Ronald Kahn toch in V&D

De Nederlandse modetycoon Roland Kahn (63) richtte zijn bedrijf in 1979 op vanuit de CoolCat-retailformule. Kahn kreeg op zijn 15e een vakantiebaantje in een kleine Amsterdamse kledingboetiek. Hij werd daar gegrepen door het vak, vertelde hij ooit in een gesprek met Management Team. "Mensen stappen een winkel binnen, je helpt ze met passen, ze rekenen af en zijn weer weg."

Bij thuiskomst liet hij weleens vallen dat hij ondernemer wilde worden en tien kledingzaken wilde openen. Dat kwam hem op gehoon te staan. Maar in 1979 opende hij de eerste CoolCat-winkel in Amsterdam. Hij werkte op dat moment als inkoopassistent bij de Bijenkorf en stond op de rol om promotie te maken.

Toch besloot hij voor zichzelf te beginnen. Waarom? “Omdat ik beter geschikt ben als kleine baas dan als grote knecht”, zei Kahn tien jaar geleden tegenover VK Banen. “Ik wist het altijd beter. Nog altijd trouwens.”

Mode-imperium

Inmiddels heeft hij door verschillende overnames een mode-imperium opgebouwd met winkels in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Cool Investments exploiteert meer dan zeshonderd eigen winkels, waaronder die van de modeketens CoolCat, MS Mode, America Today. Verder voert de onderneming lingeriemerk Sapph en Online Design. De ambitie is verder te groeien naar duizend winkels binnen vijf jaar.

Met de overname van het merk V&D toont Kahn in ieder geval dat hij ook online niet stil wil zitten.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl